«

»

Les Caramelles de Súria protagonitzen els nous cartells de la campanya ’Tracta’m bé’ sobre el respecte a la gent gran

El caràcter integrador i intergeneracional de les Caramelles de Súria va centrar l’acte celebrat dimarts 11 d’abril al saló de sessions de la Casa de la Vila per presentar els nous cartells de la campanya ’Tracta’m bé’ per promoure el respecte a les persones grans. L’acte va incloure una xerrada sobre la importància social i patrimonial de la festa surienca, que viurà els seus dies centrals aquests propers dissabte 15 i diumenge 16 d’abril.

Els dos nous cartells de la campanya ’Tracta’m bé’ mostren imatges relacionades amb la participació de la gent gran en la festa com a símbol d’aquest component integrador: les mans d’un trabucaire veterà i una surienca que recull la flor que li ha fet arribar una ballesta caramellaire.

Les dues fotos van ser realitzades durant les Caramelles de l’any passat pel fotògraf surienc Mario Mateo, que també va ser l’autor de les imatges dels dos cartells anteriors de la campanya ’Tracta’m bé’ a Súria, publicats l’any 2015.

En l’acte de presentació dels nous cartells, l’alcalde Josep Maria Canudas va dir que el fet de destacar aquest caràcter ’intergeneracional’ de les Caramelles és ’una de les millors maneres de començar la festa’, ara que en falten pocs dies i Súria ’respira Pasqua pels quatre cantons’.

La regidora de Cultura, Montserrat Juncadella, també va parlar sobre les Caramelles com una festa emblemàtica que s’ha convertit en ’una marca de la nostra identitat’ i que fa possible ’un retrobament amb les nostres arrels’. Per la seva banda, la regidora de Benestar Social, Sanitat i Solidaritat, Carme Besa, va manifestar que els dos nous cartells de la campanya ’Tracta’m bé’ intenten transmetre ’els valors que les Caramelles tenen per a Súria’.

El programa ’Tracta’m bé’ va començar a Súria l’any 2015, a partir d’una idea original del Consell Comarcal del Solsonès i l’Ajuntament de Solsona. En aquests primers anys s’hi han portat a terme diferents activitats de sensibilització i apropament intergeneracional amb la col·laboració del comerç de la vila, dels centres escolars i dels Consells Municipals dels Infants i de la Gent Gran.

La regidora de Benestar Social també va recordar que el desenvolupament de la campanya a Súria forma part de les accions proposades en el Pla de Desenvolupament Local (PDL) Suriacció, que va ser elaborat l’any 2014 amb la participació de nombroses persones del teixit econòmic, polític i social de la vila.

Xerrada sobre el caràcter intergeneracional de les Caramelles

Després de la presentació dels cartells, l’acte va continuar amb una xerrada de Jan Grau, assessor i especialista en cultura popular i tradicional, sobre la importància de les Caramelles i altres festes populars com a factor d’integració entre les diferents generacions d’una comunitat.

Segons aquest expert en cultura popular, és necessari preservar ’la saviesa’ de les generacions més grans per tal que els caramellaires joves siguin més conscients del valor històric i patrimonial de la festa.

Jan Grau també va remarcar que Súria té ’el privilegi’ de celebrar les Caramelles més participades de Catalunya, un fet que s’hauria d’aprofitar per desenvolupar iniciatives que permetin mantenir una presència constant de la festa a la vila durant tot l’any.

L’acte va acabar amb la interpretació de ’La dansa de l’amor’, a càrrec de la Societat Coral La Llanterna. Prèviament, l’alcalde Josep Maria Canudas va destacar el caràcter ’emblemàtic’ d’aquesta sardana per a Súria.

D’altra banda, la façana principal de la Casa de la Vila llueix aquesta setmana un plafó amb la imatge de les Caramelles, com a part del guarniment públic instal·lat amb motiu de la celebració de la festa.